"https://www.facebook.com/tr?id=1402427716681636&ev=PageView&noscript=1" />
Renowacja i pielęgnacja samochodowego lakieru

Na skróty:

  1. Renowacja i pielęgnacja samochodowego lakieru

Samo mycie i woskowanie nie zawsze wystarczy – lakiery nawet młodych aut są pełne drobnych zarysowań. Z wieloma z nich można poradzić sobie samodzielnie, poprawiając wygląd nadwozia i wydłużając trwałość wosku. Jak o nie dbać?

jak dbać o lakier samochodowy

Częsty przypadek: czyściutki, świeżo wymyty samochód pięknie lśni, gdy stoi w cieniu. Wystarczy jednak, że stanie w pełnym słońcu i okazuje się, że karoseria jest pełna kolistych zarysowań (z języka angielskiego tzw. swirlsów). Problem nierzadko dotyczy zupełnie nowych samochodów. Dlaczego? Nowe, ekologiczne lakiery są z reguły dość miękkie, a przez to łatwo „łapią” rysy. Wystarczy kilka niefachowych myć przeprowadzonych przy użyciu brudnych, niewłaściwych narzędzi (np. zapiaszczonej gąbki lub zakurzonej szmaty) i „pajęczyna” na lakierze gotowa.

Z identycznym problemem borykają się właściciele starszych aut. Tu obok wieloletnich zarysowań lakieru dodatkowo występuje jeszcze płowienie powłoki – najczęściej spowodowane postojem na zewnątrz, czynnikami atmosferycznymi lub nieodpowiednią pielęgnacją. Rysy pokrywają zresztą nie tylko lakier, ale i elementy z tworzyw sztucznych, takie jak plastikowe klosze lamp czy klamki.

Na szczęście z tym wszystkim można uporać się niskim kosztem. Wysokiej jakości kosmetyki samochodowe do lakieru pozwalają skutecznie i bezpiecznie usuwać rysy, przywracając powłoce lakierniczej autentyczny blask. Warto zacząć od samodzielnych zabiegów, bo efekty często będą zjawiskowe – i dopiero jeśli lakier okaże się zbyt „zmęczony”, sięgnąć po polerowanie maszynowe oraz pomoc specjalistów od samochodowego detailingu.

Ważne: usuwanie rys i odświeżanie powłoki nie sprowadza się jedynie do kwestii estetycznych – wosk położony na odpowiednio oczyszczony lakier chroni go znacznie dłużej. A to oznacza mniej pracy, mniej poświęconego czasu i mniejsze wydatki na kosmetyki.

Od czego zacząć? Jak ocenić stan lakieru? Jakiś środków i akcesoriów używać? Jak dbać o lakier, by nie dopuścić do powstania nowych rys? Na te i inne pytania – odpowiedzi w dalszej części tekstu.

Przygotowanie powłoki lakierniczej do nakładania wosku

Usuwanie rys to złożony proces, który należy przeprowadzić pomiędzy myciem a woskowaniem samochodu. Wielu kierowców nakłada wosk od razu po myciu – ale jeśli lakier jest porysowany i w słabym stanie, ta warstwa wosku nada mu jedynie przelotny i słaby połysk. Szkoda czasu i pieniędzy.

Oczywiście podstawa to solidnie wymycie samochodu – o tym pisaliśmy w innym odcinku cyklu „ZRÓB TO SAM” Mycie nadwozia samochodu krok po kroku. W trakcie mycia przygotowującego karoserię do polerowania rys należy zwrócić szczególną uwagę na usunięcie wszelkich fizycznych zabrudzeń: zarówno owadów, jak i śladów asfaltu czy smoły.

[produkt_1]

Tu przydatna będzie specjalna chemia, która ułatwi usuwanie zabrudzeń bez nadmiernego tarcia myjką: preparaty do usuwania owadów oraz do usuwania smoły. W obu przypadkach po spryskaniu najlepiej odczekać dłuższą chwilę, aby zawarta w środkach chemia „zmiękczyła” zabrudzenia.

[produkt_2]

Uwaga! Zarówno do mycia, jak i do usuwania takich zabrudzeń używamy wyłącznie myjki lub szmatek z mikrofibry (delikatnych mikrowłókien), które są najdelikatniejsze dla lakieru samochodowego. Należy je często i starannie płukać oraz prać po każdym myciu samochodu. Nie wolno używać klasycznej porowatej gąbki – w jej zagłębieniach gromadzą się drobinki piasku, które najczęściej powodują koliste zarysowania.

Po umyciu można użyć też specjalnej plasteliny – tzw. glinki do lakieru. Kawałek takiej plasteliny należy ugnieść w dłoniach, spryskać (umyty!) lakier wodą z szamponem i trzeć nią w obszarze zabrudzeń (najczęściej progi, doły drzwi, nadkola, zderzaki). Po takich zabiegach na lakierze nie powinny zostać żadne wyczuwalne pod palcem zabrudzenia.

Woskowanie samochodu – jak dobrać preparaty?

jak woskować samochód

Wybór środka do polerowania lakieru i usuwania rys zależy przede wszystkim od kondycji samego lakieru. Starsze samochody z widocznie wypłowiałą powłoką warto potraktować preparatem lekkościernym, który zetrze utlenioną warstwę i usunie dużą część rys. Uwaga! Przy wyborze preparatu należy odrzucić najtańsze, agresywne środki w cenie kilku złotych, które dają złudny efekt – po ich zastosowaniu „odświeżony” lakier, widziany pod mikroskopem, tak naprawdę będzie miał jeszcze więcej rys. Poza tym taka chemia działa w sposób niekontrolowany, przez co łatwo doprowadzić do przebarwień.

[produkt_3]

Dlatego należy wybierać preparaty nieco droższe, produkowane przez firmy wyspecjalizowane w oferowaniu kosmetyków do samochodu, i z dobrymi opiniami użytkowników. Markowe środki do ręcznego stosowania łączy jedna cecha: trudno nimi „zepsuć” lakier, ponieważ działają dość subtelnie. Co najwyżej wymagają powtórnego nałożenia.

Alternatywą dla nowszych lakierów, które zachowały swój naturalny połysk, ale są pokryte „pajęczyną” rys – zwłaszcza widoczną pod światło – są łagodniejsze środki ścierne z grupy politur. Ich atutem jest wszechstronność: z uwagi na właściwości lekkościerne politury usuwają płytkie zarysowania, a jednocześnie zawierają wypełniacze, które spłycają większe rysy. Dodatkowo mają w składzie wosk, służący do konserwacji powłoki. Politury łączą więc subtelne działanie z czynnikiem ochronnym i doskonale sprawdzą się, gdy nie chcemy poświęcać na polerowanie zbyt dużo pracy. Przykładem takiego produktu jest politura renowacyjna Autoland:

[produkt_4]

Jeśli jednak dysponujemy odpowiednimi warunkami, warto użyć klasycznej pasty lekkościernej. Co istotne, polerować można nie tylko lakierowane panele, ale także plastikowe klosze lamp. Po takim zabiegu samochód można powtórnie umyć – pozwoli to usunąć wytworzony pył i resztki spolerowanego lakieru. Następnie oczyszczoną powłokę czas zabezpieczyć woskiem.

Wosk nakładamy na w pełni wysuszony lakier i w odpowiedniej temperaturze – optymalnie to 15-25 stopni Celsjusza. Należy zwrócić uwagę, aby zaaplikować go także na zderzaki (pozwoli łatwiej zmywać owady). Wybór środka w pewnym stopniu zależy od osobistych preferencji: płynny wosk nakłada się łatwiej i szybciej niż tradycyjny preparat w paście, ale ten ostatni będzie najtrwalszy.

[produkt_5]

Najmniej trwałe, a zarazem najszybsze w aplikacji będą woski w spreju oraz w piance. Takie preparaty warto mieć w swoich zapasach choćby do zabezpieczenia wewnętrznych profili błotników i drzwi oraz ozdobnych listew karoserii – z uwagi na możliwość precyzyjnego nakładania szmatką z mikrofibry tam sprawdzają się one najlepiej. Z jednej strony nadają dodatkowy połysk i tworzą warstwę odpychającą wodę, z drugiej pozwalają pozbyć się śladów zaschniętych kropli wody po myciu samochodu.

[produkt_6]

Opcjonalnie można nawoskować także czyste felgi z lekkich stopów – i tu, podobnie jak w przypadku zderzaków, warstwa wosku ułatwi później spłukiwanie brudu, a zimą ochroni obręcze przed szkodliwym działaniem soli. Felgi najlepiej jednak zabezpieczać specjalnym woskiem, odpornym na wyższe temperatury, a nie takim do karoserii.

[produkt_7]

Polerowanie lakieru samochodowego – technika

polerowanie lakieru samochodowego

Polerowanie lakieru należy przeprowadzać przy użyciu dobrej jakości gąbki, przeznaczonej specjalnie do tego celu. Przy zniszczonych lakierach można sobie „pomóc”, wybierając gąbkę o większym stopniu twardości. Do ścierania resztek preparatu powinny służyć szmatki z mikrofibry (w cenie nieco poniżej 10 zł za sztukę; porządne szmatki z mikrofibry nie mogą być śliskie – wtedy nie są chłonne i przyczepne). Tu alternatywą mogą być chłonne, bezpieczne dla lakieru ściereczki do polerowania:

Najważniejsze są staranne, koliste, niewielkie ruchy, pokrywające całą powierzchnię, panel po panelu. Wosk należy od razu wypolerować, nie dopuszczając do zaschnięcia na karoserii.

Identycznie wygląda technika w przypadku woskowania. Tu istotna jest jeszcze jedna kwestia: nie warto nakładać zbyt dużo wosku. Wystarczy cieniutka warstwa, którą w dodatku łatwiej ścierać. Grubsza warstwa wcale nie zapewnia większej ochrony, a jedynie wymaga znacznie większych nakładów pracy oraz produktu. Tu liczy się jedynie równomierne zaaplikowanie preparatu.

Polerowanie mechaniczne i pomoc specjalistów

Jeśli po ręcznym polerowaniu rys efekt nie jest zadowalający, konieczne będzie polerowanie maszynowe – tu najlepiej skorzystać z pomocy fachowców, którzy dysponują profesjonalnym sprzętem i mają odpowiednie doświadczenie. Najtańsze „domowe” polerki nie są ani szczególnie skuteczne, ani bezpieczne dla lakieru, ani wygodne w pracy. Poza tym lakiery różnych aut mają odmienne stopnie twardości i wymagania, dlatego poza polerką trzeba by mieć dostęp do czujnika grubości lakieru, który „podpowie” nam, gdzie leży bezpieczna granica polerowania.

Przy wyborze firmy przeprowadzającej maszynowe polerowanie najlepiej sprawdzić opinie w internecie – czasami może zająć się tym lakiernik, czasami specjalista od detailingu. Nie warto przy tym kierować się pięknymi zdjęciami z realizacji drogich samochodów; tak naprawdę liczy się doświadczenie ze starszymi, zaniedbanymi autami, a nie efektowna oprawa.

Polerowanie mechaniczne trwa od kilku godzin do nawet 3 dni roboczych (wymaga m.in. oklejenia elementów ozdobnych karoserii). Po takim zabiegu lakier trzeba niezwłocznie zabezpieczyć – woskiem albo trwalszymi powłokami (kwarcową lub ceramiczną).

Jak dbać o lakier samochodowy i nie dopuścić do powstawania nowych rys

jak polerować lakier samochodowy

Kluczowa kwestia – mamy wypolerowaną karoserię, ale co dalej? Jak nie dopuścić do sytuacji, w której lakier znów będzie porysowany? Wiele zależy tu od rodzaju samej powłoki naszego auta. Miększe lakiery (oraz niemetalizowane) dużo mniej „wybaczają” i wymagają więcej uwagi. Twardsze są odporniejsze na mechaniczne uszkodzenia i lepiej znoszą np. korzystanie z myjni automatycznych.

Jeśli chcemy ograniczyć powstawanie nowych rys i jak najdłużej zachować głęboki połysk lakieru, należy przestrzegać kilku zasad:

– wykluczyć korzystanie z myjni automatycznych

– pod żadnym pozorem nie wycierać zakurzonego samochodu szmatą

– samochód warto regularnie myć na myjniach bezdotykowych, a okresowo (np. raz na miesiąc lub kwartał) ręcznie – koniecznie gąbką z mikrofibry; jeśli korzystamy z usług myjni ręcznych, należy zwrócić uwagę, jakich narzędzi używają pracownicy i czy są one regularnie prane/czyszczone

– do mycia trzeba używać profesjonalnej samochodowej chemii, a nie domowych środków, która zmywa woski i przyspiesza płowienie lakieru

– karoserię należy regularnie zabezpieczać woskiem i powtarzać ten zabieg jeszcze przed spłynięciem poprzedniej jego warstwy (widać to po „kropelkowaniu” – z nawoskowanej karoserii krople spływają swobodnie, a na zabezpieczonej utrzymują się niemal w miejscu)

[produkt_8]

– od razu usuwać uciążliwe zabrudzenia, takie jak ślady żywicy z drzew czy ptasie odchody;

W skrócie: eliminujemy czynności, które wymagają pocierania aplikatorów o lakier oraz dbamy, by był zabezpieczony przed działaniem czynników zewnętrznych. Co jakiś czas warto też przeprowadzić powtórne ręczne polerowanie rys – przynajmniej łagodnym środkiem. Usuniemy w ten sposób ewentualne nowe ślady utleniania i płytkie rysy, a przy okazji – jeszcze więcej starych zarysowań.

Powiedz nam, co sądzisz o tym wpisie

Kliknij gwiazdkę by ocenić

Średnia ocen 5 / 5. Oceny: 1

Wpis nie został jeszcze oceniony

Może Cię również zainteresować:

Czyste szyby i reflektory

Czyszczenie i polerowanie szyb, lusterek, reflektorów i lamp, usuwanie owadów oraz usuwanie rys ze szkła i plastik

czytaj więcej

Mycie nadwozia samochodu krok po kroku

Teoretycznie to żadna filozofia – woda, szampon, gąbka i jazda. Mycie nadwozia samochodu wymaga jednak przestrzegania kilku zasad. Inaczej można uszkodzić lakier i… niepotrzebnie się zmęczyć. Sprawdź, czy wiesz, jak poprawnie myć karoserię auta!

czytaj więcej

Weekendowy jesienny wypad. Które kosmetyki samochodowe warto mieć?

Krótki czy długi wyjazd? To nie ma większego znaczenia z perspektywy ekwipunku, który może przydać się podczas i bezpośrednio po podróży.

czytaj więcej