"https://www.facebook.com/tr?id=1402427716681636&ev=PageView&noscript=1" />
Zrób to sam – przygotuj samochód do zimy

Nowy czy stary, ciepła czy mroźna – samochód wymaga przed zimą kilku zabiegów, które wydłużą jego trwałość i zapewnią nam większe bezpieczeństwo. Warto poświęcić na to jedno popołudnie, ale podstawowe czynności można przeprowadzić już w kilkanaście minut.

Przygotowanie auta do zimy pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek w mroźne poranki – w niskich temperaturach mogą pojawić się problemy, które latem raczej by nie wystąpiły. Podstawowe zabiegi pomogą zabezpieczyć samochód przed negatywnymi skutkami zimowej aury, a przede wszystkim oszczędzą nasz czas i zwiększą bezpieczeństwo jazdy. Pozwolą na przykład uniknąć irytującego parowania szyb czy przymarzania uszczelek drzwi.

W niektórych przypadkach nie obejdzie się bez wizyty w serwisie lub sklepie z częściami. Zimowe warunki obnażają niesprawności akumulatora – jeśli ma 5-6 lat, trzeba liczyć się z ewentualnością jego awarii. Za ok. 20 zł warsztaty szybkiej obsługi oferują test sprawności akumulatora. W razie problemów z rozruchem warto pamiętać, że prąd można „pożyczyć” od kierowców taksówek. Kaprysić też może układ zapłonowy – świece czy kable lepiej wymienić zawczasu. Dotyczy to zwłaszcza aut z LPG. W dieslach warto pomyśleć o wymianie filtra paliwa. I wreszcie opony: zimowe czy całoroczne, powinny mieć przynajmniej 4-5 mm bieżnika i nie więcej niż 5 lat. Stara guma traci swoje właściwości.

Podstawowy przegląd i zabezpieczenie samochodu przed zimą można jednak wykonać samodzielnie. Lakier po zabezpieczeniu woskiem łatwiej się myje i jest odporniejszy na korozję, a w czystym wnętrzu szyby mniej parują. Przy okazji trzeba pamiętać o kilku akcesoriach: przyda się szczotka z miękkim włosiem, mata do osłaniania szyby, worek soli do rozsypania pod koła w razie oblodzenia miejsca parkingowego oraz odmrażacze do szyb i zamków.

O szczegółowych czynnościach oraz potrzebnych kosmetykach piszemy poniżej.

Obowiązkowe wyposażenie zimą, czyli odmrażacze do szyb i zamków – ten drugi lepiej niż w aucie trzymać… w kieszeni kurtki. Większość odmrażaczy do zamków ma w swoim składzie środki smarne i antykorozyjne, więc można stosować je profilaktycznie. Odmrażacz do szyb to alternatywa dla skrobaczki – lepsza, bo nie rysuje szkła. Nadaje się też do przymarzniętych wycieraczek. Działa do -37°C.

[produkt_1]

Nadwozie: ochrona nie tylko dla karoserii

Zimą estetyka jest mniej ważna – liczy się staranne zabezpieczenie karoserii. Najpierw samochód należy jednak porządnie umyć. Popularne myjnie bezdotykowe nadają się do spłukania brudu, ale nie do skutecznego wyczyszczenia karoserii. Z tego względu najlepiej zrobić to samodzielnie, sięgając po samochodowy szampon oraz rękawicę lub gąbkę z mikrofibry:

UWAGA! Do mycia nie używamy tradycyjnych gąbek, bowiem drobiny piasku pozostające w ich porowatej strukturze rysują lakier. Nie sięgamy też po domową chemię, jak na przykład płyn do mycia naczyń – jego odczyn „wysusza” lakier i w dalszej konsekwencji może doprowadzić do płowienia. Nie zapominajmy także o usunięciu zalegających liście z kratek, szczelin nadwozia i odpływów.

[produkt_2]

Warto też pamiętać, że podczas mycia samochodu zimą należy zwracać uwagę na temperatury otoczenia. Auto trzymane „pod chmurką” należy myć wyłącznie przy dodatnich temperaturach. Poniżej zera zamarzająca woda może szkodzić lakierowi, a solą na drogach nie trzeba się martwić – na mrozie przestaje być szkodliwa dla blachy. Jeśli jednak temperatury będą dodatnie, warto regularnie odwiedzać chociaż myjnie bezdotykowe w celu spłukania brudu i soli z progów, nadkoli i karoserii – wtedy z powodu soli mogą występować już bowiem procesy korozyjne. Dotyczy to zwłaszcza brudnych, zasolonych samochodów parkujących w ogrzewanych garażach. W przypadku nieeksploatowanych aut stojących na zewnątrz nie polecamy nakrywania karoserii plandeką, która zatrzymuje wilgoć i może rysować powłokę lakierniczą.

Kolejny istotny etap to zabezpieczenie karoserii woskiem. Woskowanie można przeprowadzić w garażu lub nawet po myjni na zadaszonym parkingu centrum handlowego. „Na szybko” można użyć wosku w płynie, który przydaje się też jako „przedłużacz” żywotności zwykłego wosku. Taki płyn ułatwi też pozbycie się śladów wody z karoserii. Najlepszy będzie jednak klasyczny twardy wosk – z powodzeniem wytrzyma on kilka tygodni lub nawet miesięcy (zależy od częstotliwości mycia oraz opadów). UWAGA! Pamiętajmy o starannym rozprowadzeniu wosku, także na rantach drzwi i nadkoli. Trzeba przy tym pamiętać, by nie nakładać go zbyt grubo – dostateczną ochronę zapewnia już cienka warstwa preparatu. Łatwiej ją polerować, a wosk wystarczy wtedy na dłużej.

Na koniec warto dopilnować kilku detali. Po pierwsze – przedzimowe porządki to dobry czas, by domyć felgi z pyłu z klocków hamulcowych. Wyjątkowo skutecznym, cenionym środkiem jest Autoland Atack, najlepiej w połączeniu ze specjalną szczotką (zwłaszcza w przypadku wieloramiennych obręczy). Taką operację możemy wykonać nawet na myjni bezdotykowej.

Po umyciu i wysuszeniu felgi warto zabezpieczyć specjalnym woskiem. Zasolenie drogi zimą potrafi doprowadzić do korozji obręczy z lekkich stopów już w ciągu kilku lat eksploatacji – a wbrew pozorom felgi w nowoczesnych autach nie są na to szczególnie odporne. Warstwa takiego preparatu utrzymuje się przez kilka tygodni, a poza zwiększeniem trwałości felg ułatwia usuwanie brudu oraz pyłu z klocków hamulcowych.

Zimą niebagatelne znaczenie ma widoczność – dlatego na czystą przednią szybę warto nanieść tzw. niewidzialną wycieraczkę, która przez kilka miesięcy tworzy warstwę ułatwiającą spływanie wody i usuwanie lodu. To naprawdę działa! Zwłaszcza jeśli często podróżuje się za miastem. Dla wzmocnienia efektu można nanieść dwie warstwy płynu i nałożyć go też na tylną szybę (szczególnie gdy nie ma wycieraczki). UWAGA: wcześniej szybę warto odtłuścić płynem do mycia szyb z alkoholem lub specjalną pianką odtłuszczającą.

Zimą niezbędne są też sprawne wycieraczki. Nawet jeśli zrezygnujemy z ich wymiany, pióra warto przeczyścić i odtłuścić płynem do szyb z alkoholem i ręcznikiem papierowym lub specjalnymi chusteczkami. Należy to zrobić zwłaszcza jeśli samochód był woskowany – na piórach osadza się pył powodujący skrzypienie gumy. UWAGA: jeśli samochód jest parkowany na zewnątrz, zimą na noc pod wycieraczki warto wkładać matę lub tekturę.

Wnętrze: skuteczna walka z wilgocią

Również estetyka wnętrza zimą schodzi na dalszy plan. Najbardziej praktyczne okazują się wtedy głębokie gumowe dywaniki z rynienkami – woda nie wylewa się z nich na wykładzinę. A właśnie wilgoć jest zimą najbardziej uciążliwa: osadza się na szybach i może powodować nieprzyjemną woń. Jednym z powodów parowania szyb jest zalegający w kabinie brud, dlatego póki temperatury są dodatnie, w samochodzie warto posprzątać: odkurzyć piach, zetrzeć kurz z deski rozdzielczej, a przede wszystkim umyć szyby od wewnątrz, najlepiej detergentem z alkoholem.

Radą na poważne, długotrwałe problemy z parującymi szybami lub przykrym zapachem może być profesjonalne pranie tapicerki i/lub zabieg ozonowania wnętrza, kosztujący ok. 50 zł (o ile wykluczymy inne przyczyny, np. woda przeciekająca do wnętrza lub problemy z układem ogrzewania). Pomóc może także naniesienie na okna preparatu typu antypara:

Do plastików w kabinie najlepiej użyć szmatki z mikrofiby oraz preparatu, który łączy zdolności czyszczące z walorami impregnacyjnymi – zabezpiecza w ten sposób przed osiadaniem kurzu. To, czy wolimy efekt matowy, czy błyszczący, zależy już tylko od nas. Uwaga! Preparatu nie nanosimy bezpośrednio na plastiki, lecz na szmatkę, by nie popryskać np. szyb.

Przed zimą, szczególnie w samochodach z szybami pozbawionymi ram okiennych, należy nasmarować uszczelki drzwi, a także pokrywy bagażnika. Uwaga! Aby w ujemnych temperaturach zapobiec przymarzaniu drzwi po wizycie na myjni, warto zaopatrzyć się w puszkę sprężonego powietrza (ok. 12 zł), które przyda się także do „przedmuchania” zamków.

W autach ze skórzaną tapicerką warto wyczyścić i zaimpregnować skórę, choćby preparatem typu 2 w 1 – na przykład w paście lub piance. Zapewni jej to kilkutygodniową większą odporność na brud z odzieży i wilgoć oraz dodatkową elastyczność w niskich temperaturach. Podobnie jak w przypadku preparatu do plastików produkt nanosimy na szmatkę, nie na tapicerkę. Doraźnie do usuwania zabrudzeń lub „odświeżenia” skóry w aucie przydadzą się specjalne chusteczki. Pamiętajmy, by zaimpregnować nie tylko fotele, ale też boczki, kierownicę i dźwignię zmiany biegów.

Ponadto przed zimą warto nasmarować zawiasy drzwi oraz antenę elektryczną i mechanizm szyberdachu, o ile elementy te są w wyposażeniu auta. Tu przyda się środek czyszcząco-smarujący z zawartością dwusiarczku molibdenu, który wypiera wodę, albo uniwersalny olej penetrujący.

UWAGA! Zimą nie wolno zapominać o włączeniu klimatyzacji. Choć w ujemnych temperaturach klimatyzacja nie działa (zabezpieczenie przed oszronieniem parownika), to i tak warto ją regularnie uruchamiać – układ włączy się nie tylko w cieplejszy dzień, ale również np. na parkingu centrum handlowego. Z jednej strony pomaga to skutecznie odparować szyby, z drugiej pozwala zachować sprawność całego układu. Przed zimą warto samodzielnie odświeżyć go za pomocą specjalnego preparatu – pomoże to usunąć z wnętrza przykre zapachy. Zastosowanie takiego środka jest bardzo proste: wystarczy zostawić puszkę we wnętrzu i na kilkanaście minut pozostawić samochód uruchomiony. Nie trzeba niczego demontować ani korzystać z pomocy specjalistów.

Mechanika: przegląd we własnym zakresie

Płyn do spryskiwaczy

Przed zimą nawet w sprawnych, regularnie serwisowanych samochodach warto samodzielnie przeprowadzić kilka czynności, których raczej nie zrobi za nas mechanik. Numer 1 to oczywiście wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy.

Wybór płynu do spryskiwaczy nie powinien sprowadzać się do zakupu najtańszego środka w supermarkecie. Oczywiście ważna jest temperatura zamarzania – nigdy nie wiemy, czy w nocy mróz nie sięgnie -20 stopni. Warto jednak zwrócić uwagę na skład, który powinien być bezpieczny dla lakieru i plastików, w tym kloszy reflektorów. I nie jest to chwyt reklamowy, ponieważ nawet w stosunkowo nowych samochodach po zimie na masce zdarzają się odbarwienia od częstego używania marnej jakości płynu do spryskiwaczy. Ważnym składnikiem porządnego płynu jest gliceryna, która chroni dysze przed zamarzaniem. Przydatny będzie też dołączany lejek, który pozwoli uzupełnić płyn bez rozlewania. Dobrą podpowiedzią przy wyborze odpowiedniego produktu będą wyniki testów profesjonalnych, niezależnych organizacji, na przykład DEKRY.

Alternatywą dla gotowego płynu może być koncentrat, który zwalania z konieczności wożenia ze sobą lub magazynowania kilkulitrowej butelki gotowego preparatu. Można go też dolać do pozostałego letniego płynu. Przy okazji, dopóki jest względnie ciepło, warto ustawić dysze spryskiwaczy, które często nie kierują płynu tam, gdzie trzeba. Wystarczy do tego igiełka lub kawałek cienkiego pręta

Najlepiej kupować płyn do spryskiwaczy z lejkiem – unikniemy marnotrawienia produktu.

Płyn chłodniczy

W ramach samodzielnego sprawdzenia auta przed zimą należy sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Zazwyczaj robi się to w zbiorniczku wyrównawczym, na tzw. zimnym (wychłodzonym) silniku. Teoretycznie niedostateczne chłodzenie silnika powinny sygnalizować wskaźnik lub lampka na desce rozdzielczej. Nie poinformują one jednak o kondycji płynu. Trwałość płynów z reguły wynosi od 2 do 5 lat; później tracą one swoje właściwości – nawet, jeśli nadal są odporne na zamarzanie w niskich temperaturach, to przestają chronić przed korozją i kamieniem w układzie chłodzenia, narażając na uszkodzenia nie tylko chłodnicę, ale i inne elementy, w tym pompę wody.

[produkt_3]

Temperaturę zamarzania płynu można sprawdzić samodzielnie, aerometrem (15-20 zł) lub testerem elektronicznym. Jeśli jest nieprawidłowa lub nie pamiętamy, kiedy ostatnio wymienialiśmy płyn chłodniczy (albo nie znamy przeszłości naszego samochodu), warto rozważyć jego wymianę.

Nie wszystkie płyny są takie same – dobrej jakości płyn wyróżnia się nie tylko odpowiednim zakresem temperatur pracy i wysoką trwałością. Jest też przyjazny dla środowiska oraz dla zastosowanych w konstrukcji układu chłodzenia materiałów: aluminium, żeliwa i elementów niemetalowych. Ponadto można go swobodnie mieszać z różnymi rodzajami płynami do chłodnic.
Uwaga! Niewłaściwy poziom płynu lub osad w zbiorniczku może sugerować wycieki lub inne problemy – nie tylko z układem chłodzenia, ale również z silnikiem. Brak płynu należy czym prędzej uzupełnić mieszalnym płynem lub wymienić cały płyn na świeży i wnikliwie skontrolować stan techniczny auta.

Płyn hamulcowy

Przy okazji warto zerknąć też na poziomu płynu hamulcowego – i przypomnieć sobie, kiedy był ostatnio wymieniany. Zazwyczaj producenci zalecają, by robić to co 2-3 lata lub 60 tys. km – częściej, jeśli auto jest eksploatowane po mieście lub intensywnie, z dużą częstotliwością używania hamulców. Ponieważ płyn hamulcowy chłonie wodę z otoczenia, z wiekiem traci swoje właściwości. Już bardzo niewielka ilość wody powoduje drastyczny spadek temperatury wrzenia płynu – w podbramkowej sytuacji może to doprowadzić do „zagotowania” hamulców i drastycznego spadku ich skuteczności. Na jakość płynu szczególnie wrażliwe są współczesne samochody wyposażone w systemy aktywnego bezpieczeństwa, takie jak ESP.

Przy wyborze płynu należy kierować się zaleceniami producenta, a przy okazji sprawdzić, czy preparat ma odpowiednie atesty i zawiera środki chroniące układ hamulcowy przed korozją.

Ogrzewanie i oświetlenie

Nim temperatury spadną poniżej zera, koniecznie należy sprawdzić, czy sprawny jest układ ogrzewania kabiny oraz ogrzewanie tylnej szyby i (jeśli jest) lusterek bocznych. Nie ignorujmy też usterek oświetlenia. Warto rozważyć wizytę na stacji diagnostycznej celem ustawienia świateł.

Brak ruchu szkodzi

Jeśli auto będzie zimą rzadko eksploatowane, warto pamiętać, aby co kilka dni przejechać się nim kilkanaście kilometrów i żeby poziom paliwa w zbiorniku – ze względu na wydzielającą się wilgoć – utrzymywał się ponad rezerwę. Jeśli samochód trzymamy w garażu, warto go przynajmniej co kilka dni przeparkować, aby zapobiec deformacji opon.