"https://www.facebook.com/tr?id=1402427716681636&ev=PageView&noscript=1" />
Pielęgnacja kabrioletów, czyszczenie i konserwacja miękkiego dachu przed zimą

Zakup auta z otwartym nadwoziem nie jest dziś szczególną ekstrawagancją – w Polsce przez długie miesiące można jeździć ze złożonym dachem. Aby uniknąć drogich napraw poszycia, o miękki dach trzeba jednak odpowiednio dbać. A jeśli na zimę planujemy dłuższy postój naszego kabrioletu (lub w ogóle samochodu), warto go odpowiednio do tego przygotować. Nieużywanie auta szkodzi!

Miękkie dachy wracają do łask. Po latach mody na tzw. coupé-kabriolety z twardymi dachami producenci odchodzą od takich rozwiązań. Dlaczego? Miękkie dachy są już na tyle skutecznie wygłuszone, że zapewniają wysoki komfort akustyczny i termiczny, a jednocześnie są lżejsze i mają prostszą konstrukcję.

Wśród potencjalnych nabywców aut kabrioletów, w tym roadsterów, oraz wszelkich innych aut z otwartym dachem (np. z nadwoziem targa) dominuje obawa o to, że dach będzie przeciekać, popęka, nie będzie chciał się zamykać. Faktycznie, przed zakupem należy go starannie obejrzeć i sprawdzić działanie mechanizmów oraz ewentualne wycieki, gdy mamy do czynienia z instalacją automatyczną. Warto też wypytać właściciela, czy przeprowadzał serwis siłowników i dowiedzieć się, ile kosztuje cena takiej operacji w niezależnym serwisie.

Jeśli mechanika jest sprawna, a miękkie poszycie nie ma dziur, pozostaje tylko cieszyć się jazdą pod gołym niebem i dbać! Sposób użytkowania kabrioletu w istotnej mierze wpływa na trwałość dachu, dlatego warto poznać podstawowe zasady jego eksploatacji oraz przeprowadzać okresową konserwację miękkiego dachu, tak aby zapewnić mu dobrą formę na wiele lat.

Kabrioletów w szczególności dotyczy też kwestia dłuższych postojów – więc przy okazji piszemy, jak przygotować auto do przerwy w eksploatacji. Zapraszamy do lektury.

Kabriolet z miękkim dachem: czyszczenie

Generalnie miękkie dachy w kabrioletach dzielimy na dwa rodzaje: winylowe oraz tkaninowe. Ich pielęgnacja różni się pewnymi szczegółami, ale w zarysie jest zbliżona. Po pierwsze – za wszelką cenę unikamy myjni automatycznych. Dach myjemy ręcznie, zaczynając od odkurzania lub płukania (zależnie od tego, czy producent chemii do czyszczenia zaleca nanoszenie na sucho, czy na mokro). W przypadku płukania na poszycie nie lejemy wody z bardzo bliska, zbyt silnym strumieniem. Może to grozić zarówno mechanicznym uszkodzeniem podniszczonych szwów, jak i nadmiernym przemoczeniem tkaniny (a w przypadku, gdy dach nie jest szczelny, przedostaniem się wody do kabiny).

Po drugie – do mycia można użyć szamponu, ale lepszy będzie specjalny preparat. Warto zwrócić uwagę, czy producent przewidział jego stosowanie zarówno w przypadku dachów winylowych, jak i z tkaniny, choć zazwyczaj detergenty nadają się do obu rodzajów dachu. Chemię nakładamy w cieniu, na chłodne poszycie, najlepiej przy pomocy szczotki z miękkim włosiem (gąbka lub rękawica z mikrofibry mogą zostawiać włoski). Dachy z tkaniny należy szczotkować „z włosem” – czyli zazwyczaj od przedniej szyby w kierunku tylnej. Po myciu poszycie trzeba ponownie spłukać, odpowiednio delikatnie, ale i odpowiednio starannie, aby na poszyciu nie pozostały resztki detergentu.

[produkt_1]

Później należy poczekać na pełne wyschnięcie. Tuż po myciu dach można subtelnie osuszyć z nadmiar wody miękkim ręcznikiem z mikrofibry.

Uwaga! Nie powinno się składać mokrego dachu. A jeśli na poszyciu są zielone ślady pleśni, może być potrzebny specjalny detergent do jej usuwania. Po wyschnięciu dach można potraktować rolką z taśmą do czyszczenia ubrań.

Kabriolet z miękkim dachem: konserwacja/impregnacja

Właśnie, impregnacja – w przypadku kabrioletu systematyczna impregnacja dachu to podstawa dla zapewnienia trwałości poszycia. Zakonserwowany dach „odpycha” wodę i brud, wolniej się starzeje i jest odpowiednio elastyczny, co ogranicza podatność powłoki na pękanie.

Dach najlepiej impregnować dwa razy w roku, wiosną i pod koniec lata. Impregnat nanosimy zgodnie z instrukcją producenta, na czysty i w 100% suchy dach. Najlepszy efekt daje nałożenie dwóch warstw, ale po naniesieniu pierwszej trzeba koniecznie odczekać do jej wyschnięcia (najlepiej 8-12 h). Uwaga! Wiele preparatów impregnujących dachy cabrio trzeba nakładać w rękawiczkach.

[produkt_2]

Przy okazji warto zabezpieczyć uszczelki, które w kabriolecie odgrywają kluczową rolę i są szczególnie narażone na zużycie… a ich wymiana nie jest tania. Do tego wystarczy klasyczny preparat, z gąbkowym aplikatorem, w spreju lub w sztyfcie.

[produkt_3]

Ostatni krok to zabezpieczenie okna z tworzywa sztucznego – można to zrobić preparatem typu niewidzialna wycieraczka, który odpycha wodę i brud przez kilka-kilkanaście tysięcy kilometrów. Jeśli natomiast szyba miękkiego dachu jest matowa lub porysowana, możemy ją spolerować, korzystając ze specjalnych past do odnawiania plastików.

[produkt_4]

Dach w kabriolecie: jak dbać

Z jednej strony dachu kabrioletu nie należy myć zbyt często, ale z drugiej niezwłocznie usuwajmy nietypowe zabrudzenia (np. ptasie odchody), które mogą głęboko wniknąć w jego strukturę. Jeśli poszycie jest zaimpregnowane, może wystarczyć spłukanie wodą lub odkurzenie. Z uwagi na ryzyko uciążliwych zabrudzeń kabrioletów nie powinno się parkować pod drzewami. Zimą przed wjechaniem do garażu zbierzmy z dachu śnieg, tak aby dach nie był narażony na długotrwałe działanie wilgoci. Z tego samego względu kabrioletów nie powinno się trzymać na zewnątrz pod plandeką.

Jak przygotować samochód do długiego postoju, nieużywania

Kabriolety to często pojazdy sezonowe, używane od wiosny do jesieni wymagające specjalnej opieki.

Nieużywanie ma negatywny wpływ na kondycję samochodu, dlatego przynajmniej raz w miesiącu warto odbyć kilkunasto-kilometrową przejażdżkę – tak aby wszystkie układy się rozgrzały, aby uchronić opony przed odkształceniem.

Jeśli nie mamy takiej możliwości, przed dłuższym postojem należy:

– zwiększyć ciśnienie w ogumieniu o 0,5 bara;
– pojazd zaparkować na twardym podłożeniu (wilgoć w trawie sprzyja korozji) i wcześniej dokładnie umyć z błota i soli;
– zatankować do pełna (chroni przed osadzaniem się pary wodnej na ściankach zbiornika);
– nie zaciągać hamulca postojowego.

Przed długim postojem warto też nawokoswać lakier, by zapewnić mu skuteczniejszą ochronę przed czynnikami atmosferycznymi.

[produkt_5]